Tisdag kväll

Lycka är att inse att det där gigantiska jobb-berget inte var lika gigantiskt som man målat upp i huvudet. I klartext – jag var hemma strax innan 19 istället för 22 som jag var inställd på! Istället för att sitta inlåst på kontoret kom jag hem så vi kunde umgås och laga mat tillsammans. Det är sorgligt nog rätt sällsynt på vardagarna i vår familj – oftast är någon av oss iväg eller jobbar på kvällen – så det gäller att ta vara på tillfällena när de ges! 

Har insett att vi begåvats med två ostressbara barn – normalt sett en ganska bra egenskap – men när de fortfarande inte fått på sig sina ytterkläder (som i den här värmen består i ett par skor, en keps och möjligtvis en tjocktröja) fem minuter innan min buss går, känns det inte som den egenskap jag för tillfället värdesätter högst. De var båda överens om att det fanns betydligt viktigare saker i morse än att morsan skulle med någon buss, typ undrar vad man kan använda strumpor till annat än att stoppa fötterna i dem… Jaja, alla landade slutligen på sina respektive platser i lagom tid. Jag fick ta bilen in till jobbet, men jag överlevde utan alltför kraftig road rage. 

Är numera annars en hängiven bussåkare! Tro´t eller ej! När vår grannkommun införde trängselskatt, och vi snabbt insåg att det skulle bli dyrare för oss i bara trängselskatt än vad ett busskort kostar, ja då var valet ganska enkelt. Dessutom utökade de turerna så inte ens det kan jag skylla på längre. När vi flyttade hit gick bussarna inte ens en gång i timmen på dagarna. Numera går det en buss ungefär var tionde minut när man behöver åka till och från jobbet – så man behöver liksom inte ens passa någon tid – det är bara att gå ut och vänta på bussen. Formidabelt! Och vet ni vad – jag älskar det! Slipper sitta och irritera mig på långsamma bilköer och trafikidioter – jag sätter på en ljudbok och lutar mig tillbaka i sätet och sedan är det bara min tid i 45 minuter. Det ni – det är lyx för föräldrar! Jag kommer både till jobbet och hem fulltankad med ny energi och har mentalt hunnit ställa om till jobb/hemma-mode. I love it! 

Nu serveras kaffe med havsutsikt på altanen i solskenet – det ni det är också vardagslyx!

Image

 

Kommentera

