Att vara eller inte…

Har insett att det inte är varken roligt att läsa eller speciellt upplyftande att driva en blogg sär det kommer upp ett inlägg varannan månad om man har tur – så tankarna har länge kretsat kring frågan om bloggens varande eller inte varande. Men jag är inte redo att kasta in handduken ännu – tycker att det är trevligt att läsa andra bloggar och vet att det finns en och annan övergiven släkting back home på Östergyllen som tycker att det är trevligt att se vad vi håller på med här nere i skärgården, så jag kommer att ge det ett försök till! ”Problemet” är att våra veckor i stort sett ser likadana ut… Upp kl 06:00, buss eller bil till jobbet, jobba, hem och hämta barnen alternativt sprida ut dem på bygden alternativt ta med halva dagis hem, laga mat/tvätta (städa slipper vi numera…), läsa läxor, natta barn, egentid, godnatt. Jösses vad trist och inrutat det låter – riktigt så illa är det inte. Ja fram till åka hem från jobbet är det mesta sig likt (även om jobbet i och för sig är väldigt varierande – men ett ämne jag oftast lämnar utanför bloggen) – därefter ser dagarna lite olika ut. Idag följda A1 med kompisar hem och A2 hade med sig kompis hem hit isället. Skillnaden mot när de var mindre är att när det följer med en kompis hem så är mamma och pappa ute ur leken numera… Det är givetvis så det blir med tiden och jag inser att vi kommer försvinna mer och mer ut i periferin ju äldre de blir. Missförstå mig rätt nu – det är inte så att vi överger våra barn eller att vi inte ägnar mycket tid tillsammans och har nära relationer – det är just i den där kompisrelationen som vi mest är ivägen ”typ”… Jag är dessutom den däringa elaka mamman som inte tycker att eftermiddagarna bör spenderas framför film eller tv-spel. Utan har man kompis hemma så är det lek som gäller. Inte alltid populärt kan jag säga. Våra regler kring dataspel och tv är – bara efter middag på kvällen och en liten Bolibompa stund på morgonen när man vaknar och mamma eller pappa är i duschen. Vi lyckas hålla det för det mesta så våra barn är inkörda på det – när de är själva hemma… Men när det kommer kompisar hit då börjar övertalningskampanjen 😉 Det gäller bara att stålsätta sig med hållbara argument och alternativa aktiviteter – barn är fantastiskt duktiga på att argumentera även fast de knappt kan prata rent…

Hade planerat för en jobbkväll idag – ska hålla seminarium i morgon och underlaget kom under eftermiddagen – men fick precis reda på att det är framflyttat. Jippi – en helt oplanerad kväll att förfoga över. Om jag vet att jag är ledig innan så lyckas man/jag alltid planera in den kvällen med en massa måsten – men en sådan här kväll när man inte haft tid/möjlighet att planera något blir lite extra värdefull på något sätt. Så nu när godnattsagorna (som idag bestod av lego club magazine… även det en skilnad från när de var mindre)är lästa och barnen nattade så kan vi roa oss bäst vi vill. På min vill-göra-lista står fotoredigering och slösurfande högt upp idag!

Inga foton från dagen dock, så jag slänger in en bild från i somras. Känns som det behövs lite sol en sådan här gråkulen novemberdag.

Vattenlek är alltid skoj!

 

 

Kommentera

