Lite ändrade planer…

Lördag idag – tror jag iallafall. Är allmänt veckovill för tillfället men det brukar ordna upp sig när jag är tillbaka på jobbet igen. I torsdags fullkomligt vräkte det ner snö ( och en del regn konstigt nog…) så det blev ingen utflykt till pulkabacken som planerat – vi roade oss dock kungligt med att skotta bort att snö från tomten istället – och skapade oss en egen pulkabacke istället. Jag överdriver inte om jag säger att vi höll på hela förmiddagen. Och jag blegv helt på det klara med varför lillemans ytterkläder alltid är genomblöta när jag hämtar honom på dagis… Han fullkomligt bor i snöhögarna. Grannen var över på en fika efter skottningen och vi avhandlade ämnen som kändes extremt aktuella den här dagen – snöslungor contra fyrhjulingar med snöblad (får väl erkänna att jag inte var alltför delaktig i den debatten). Efter lunchen (Pasta med tomatsås – rekommenderas!) åkte jag över till ebn kopis och fikade ytterligare en gång – trevligt som attan. Vi har inte lyckats ses på ett tag (jag blir rätt asocial under min restid i och med att jag  knappt aldrig är hemma…) så det var extra trevligt att träffas. Middagen bestod av fläskfilé Provencale som inte blev helt lyckat tyvärr. Köttet blev perfekt – har börjat använda termometer mer och mer och det är stor skillnad! Men den här rätten skulle fläskfilén helstekas i ugnen på en bädd av råstekt potatis och det vi konstaterade var att köttet och potatisen inte alls hade samma tillagningstid – så nästa gång kommer vi tillaga  potatisen vid sidan om istället.

Efter middagen började vi på nästa middag – i fredags skulle vi ha middagsbesök här och vi började förbereda marinader och annat redan i torsdag. Kändes som vi stod hela kvällen och bara fixade mat – men det var störtskönt i går när det bara vara att slänga in allt i ugnen. Fredagen städade vi och grejade inför besöket – men på eftermiddagen åkte vi över till Axels bästa vänner och fikade en sväng. Mycket trevligt och barnen hade längtat efter varandra! Väl hemma igen anlände gästerna och vi skulle precis duka fram maten – då kräks lilleman mitt på golvet  och gästerna (som för övrigt legat magsjuka hela julen och inte vill åka på något igen) gick igen. Vi sanerade barn, golv etc och satte oss sedan till bordet för att äta – men av förklarliga skäl smakade maten inget vidare längre – eller rättare sagt maten var det inget fel på  däremot aptiten. Lilleman slocknade efter ett tag och har bortsett  från feber och dunderförkylning inte visat några mer tecken på vinterkräksjuka – och vi håller tummarna för att det inte sprider sig vidare till resten av familjen!
Idag har vi bara tagit det lugnt och pysslat och pusslat med barnen – det är ungefär vad lilleman mäktar med idag. Ikväll ryktas det om familjefilm och lördagsgodis.

Tur att vi har röda dörrar - annars hade vi inte hittat in igen 😉
Det blev allt en liten backe av all uppskottad snö.
Ni förstår varför han är genomblöt när han kommer in va? Älskar att vara ute i snön och fara runt!Svårare att övertala när det är dags för utgång men även han älskar snön när han väl kommit ut.
