Vardagslunk

Jag upphör verkligen aldrig att förvånas över hur snabbt tiden går. Ibland vill man bara bromsa tiden och stanna upp! Att det ska vara så svårt att befinna sig i nuet och inte någonstans längre fram… När man var liten så pratade alla vuxna om hur snabbt tiden gick men då kunde maninte förstå det alls för då bara julafton som ett heeeeelt år (åtminstone fram tills tomten kom…) Nu känns det som julafton var igår och nästa julafton är i morgon… Är det ett tecken på a) man börjar bli gammal? b) man har andra saker för sig än att längta till julafton c) det kanske helt enkelt beror på att man lever i nuet så mycket att man faktiskt inte reflekterar att tiden flyger förbi… Hmm, jag väljer nog att tr på det sista alternativet för de andra lät alldeles för tråkiga…

Faktum är att jag faktiskt längtar jättemycket till julen! Inte för att det kommer bli någon längre ledighet över julen som vi annars brukar ha – i år är det verkligen inte arbetstagarens jul *pust* – utan för känslans skull! Det är mysigt i alla fönster på kvällen med alla advenstljus som lyser – det doftar jul vart man än går (vilket påminner mig om att jag måste gå förbi Grandmas och se om de har fått in sin allrengöring med juldoft…), man får äta hur mycket pepparkakor och julmust som helst, och man får hålla på och pyssla och fixa och baka med barnen – för att inte tala om allt hemlighetsmakeri med paket och julklappar – och barnen som är alldeles till sig av förväntan. I år kommer vi fira julen hemma på ön tillsammans med mormor och morfar (och förhoppningsvis även en syster?!) och i mellandagarna kommer (hoppas jag) lille Isaac med familj hit <3. Hoppas innerligt att han får med sig sin moster också!  Ser kort och gott fram emot julen väääldigt mycket – och har redan börjat fixa julklappar 🙂 (vilket är väldigt tidigt för att vara oss…). Grabbarna har redan börjat fila på sina önskelistor – överst på bådas listor står – föga oväntat – ett Nintendo DS. A1 önskar sig även en trollerilåda, Harry Potter lego och Star Wars lego. A2 önskar sig en CD-spelare till sitt rum, star wars lego, toy story lego, Lego city med polisstationen, målarbok och en chipsmaskin (har inte en aning om vad det är för något… ) Listan kommer garanterat att editeras ett antal gånger fram till den 24 december… Och mamma och pappa kan nog tänka sig att lägga in sitt föräldrarveto mot vissa saker…

Idag har jag annars jobbat på som vanligt. Käkade för ovanlighetens skull thai till lunch (har tröttnat å det grövsta på restaurangmat så jag brukar för det mesta äta typ fil eller varma koppen till lunch på jobbet). men kycklingspetten och jordnötssåsen slank ner finfint. Under eftermiddagen visade det sig att det blir en scrapkryssning även i vinter – fast den här gången till Danmark istället för till Kiel. P och jag kastade oss på anmälningsknappen direkt så i februari bär det förhoppningsvis av – ska bli sååå kul! Det har blivit en tradition nu att åka på den här kryssningen och vi har superkul! Sällskapet är den största behållningen och utan det sällskapet skulle jag inte åka – det är en härlig tjejehelg helt enkelt. 

Eftermiddagen bjöd inte på några direkta överraskningar (jösses vad bittert det lät – det var inte meningen). Med en bultande huvudvärk gör man inte många knop – men efter en Ipren och lite koffein så är jag på benen igen.

Tjingeling!

En reaktion på ”Vardagslunk

  1. Butiken Grandmas verkar supermysig, spanade in hemsidan. Allrengöring med juldoft låter mycket piffigt! Jag längtar lite tills Skorpan är stor nog att önska sig saker och man får smussla lite, men eftersom vi vuxna vet hur tiden rusar så ska jag nog inte längta dit. Skorpan älskar presentpapper och att öppna paket, misstänker starkt att vi kan slå in en galje och en strumpa och hon kommer vara superlycklig haha. Men vad stora killen han är som kan vara hemma själv en stund, kan tänka mig att han tycker det är rätt skönt faktiskt;) Vad mysigt det låter när du skriver jul på ön, det låter som en Elsa Beskow saga:)

Kommentera

