Bagare Bengtsson…

Idag har vi bakat för glatta livet. Hittade två recept på nätet här och här som jag inte kunde motstå :). Två villiga hjälpredor hade jag vid min sida och vi lyckades faktiskt  få ner lite smet i formarna (annars har vår bakprojekt en tendens att hamna i magen redan innan ugnen om mamma tittar bort en sekund…). Ett halvkilo mörk choklad gjorde vi av med i ett nafs – men det ska ju vara nyttigt sägs det (åtminstone i måttliga mängder *hmm*). Snickarskladdkakan har vi redan provsmakat och den fick klart godkänt av barnen – själv tyckte jag nog att det blev liiiiite för mycket av den goda mörka chokladen. Skall nog försöka blanda ut den med lite ljusare choklad nästa gång. Brownieskakan skall stå i kylen över natten så den får vi smaka på i morgon istället.

Hade nog tänkt att få lite pyssel gjort ikväll – började på en Layout igår – men just nu känns sängen och två alldeles nya scraptidningar som en bättre idé. Ska bara invänta maken som jobbat sent idag så att vi åtminstone hinner säga hej till varandra… Vi försöker ju minimera barnens tid på dagis genom att M flexar på morgonen och jag på eftermiddagen så finns det dagar då vi knappt möts i vaket tillstånd… Händer inte så ofta men ibland och det är inte hel-lattjo men ett ”nödvändigt ont”. Jag åker oftast innan barnen hunnit vakna på morgonen så jag träffar dem egenligen bara på em och kvällen – men nu har A1 lärt sig mitt telefonnummer till jobbet så han ringer numera varje morgon när jag sitter i bilen och kollar av läget 🙂 Det är en företagsam liten kille det där – något som givetvis  uppmuntras. Nu under hösten har jag börjat  lämnat honom själv hemma när jag åker och hämtar lillebror hos någon kompis (sådana vändor som typ tar 10 minuter max) och han fixar det galant. Tror att han tycker att det är lite skönt att få vara lite ensam och han är mäkta stolt över att han klarar av att vara hemma själv en stund. Han har hela tiden fått mitt telefonnummer så han har kunnat ringa om han känner sig ensam – det är garanterat därifrån han lärt sig mitt nummer utantill… En dag skulle jag svänga förbi tappen och hämta ett paket samtidigt som jag hämtade lillebror och meddelade då att det kanske skulle ta en sisådär 20 minuter istället. Han tyckte det var helt ok – men bad mig fixa lite käk utifall han skulle bli lite hungrig innan jag kom hem… Snutten! Då inser man att tidsuppfattningen inte är riktigt på plats än *hehe*

I morgon är det torsdag och då skall A1 besöka sitt gamla dagis – de gör alltid så med ”gamla” barn. Är en trevlig tradition tycker jag och A1 ser väldigt mycket fram emot det! Fast han har noga försäkrat sig om att han får gå tillbaka till skolan dagen efter så att det inte innebär att han skall börja gå på dagis igen…

Kommentera

