Trevlig helg!

Härligt med en långhelg!! Tyvär ska inte vädret vara det bästa, men hoppas att det blir skapligt, så man kan vara ute lite. Vi har inga direkta planer för helgen, men Mats ska nog putsa lite på båten – tanken är att vi ska sjösätta den i helgen – och så blir det nog en tur till Tjolöholmslott på söndag – det är classic motor show eller nåt liknande ;-). Om jag får bestämma – och vädrets makter samtycker – så blir det nog en tur till Liseberg oxå! Måste ju testa den nya attraktionen!! Jag har faktiskt inte åkt kanonen heller – var inte läge sist vi var där, lille Arvid hade nog inte tyckt om det…

På bilden håller Axel på och gungar och jag försökte mig på en bild där man liksom ser hur ”högt” han gungar – med följd att jag låg och kravlade på gräset med kameran i högsta hugg – det här blev den bästa av bilderna även om jag inte är riktigt nöjd, men jag har inte redigerat bilden än. Har skaffat mig en bok om fotoredigering ”Photoshop CS2 för digitalfotografer” av Scott Kelby, som jag faktiskt börjat läsa – men tiden villi nte riktigt finnas till för att sitta i lugn och ro 😉 men det kanske blir någon timme över i helgen.

Läste förövrigt ut boken till bokcirkeln igår – jag är fortfarande med på ett hörn även om jag inte besöker den så ofta längre – men jag försöker läsa de böcker de läser iaf. Den här gången läser vi ”Finns det liv på mars” av Edelfelt?! Måste kolla upp namnet på författarinnan. Det var en skaplig bok som väl inte går till min favoritlista, men den var läsvärd ändå. Det handlar om en ensamstående kvinna i 45 års åldern med en dotter (utan pappa) på fem, en lesbisk mamma, missbrukande pappa och en uppväxt i dels kollektiv, dels hemma hos stränga mormor och morfar. Huvudpersonen beslutar sig i början av boken för att slänga alla sin rockstjärnedrömmar och äntligen bli vuxen. Boken är både rolig och mörk – jag log igenkännande på flera ställen, men fick även en oroskänsla i magen av vissa partier. Den gick rätt så lätt att läsa – det var inte många sidor och det var flyt i texten – rekommenderas som strandläsning på semestern!

Nu är det stora bekymret vilken bok jag ska läsa härnäst… Är lite sugen på en thriller igen. Har förbeställt Stieg Larssons kommande bok, men den dyker inte upp förrän omkring månadsskiftet och då har Mats första tjing 😉 Betsällde även några Läckberg i pocket, men fram tills dess vill jag ha nåt att sätta tänderna i – någon som har något förslag? Har faktiskt plockat upp nästan alla boklådor sen flytten nu (ja, jag vet, vi är inte världssnabba på sånt…)- så jag ska nog hitta något.

Har fått för mig att jag ska ha ”fotovecka” nästa vecka – dvs dokumentera en vanlig vecka i familjens liv – alltså lite som ett foto i timmen fast över en hel vecka – får se hur många dagar jag orkar med det 😉

Har kikat runt lite p-å objektiv till kameran idag – är lite sugen på ett telezoomobjektiv, och har hittat två som jag håller på och velar emellan – ett nikon AF 18-200 VR… och ett sigma AF 18-200 DC OS (båda med bildstabilisator) . Men dels så har jag inte inte hittat någon bra sajt där man kan jämföra objektiven sinsemellan, dels så verkar båda vara populära = svåra att få tag i. Men framförallt jämförelsen käns viktig – sigma kostar bara hälften så mycket som nikon – men är det verkligen lika bra? Eller spelar skillnaderna ingen roll för en amatör som jag? Hmm får klura på det ett tag, men det vore ju trevligt att kunna ta schyssta bilder häromkring under sommaren – och då är telen nästan ett måste – eller att beskära bilden då förstås, men då förlorar man i bildkvalité. Hmm, det är mycket med det hela 🙂

Nä, nog tjatat om tråkiga saker 😉 Hoppas att alla som läser får en trevlig helg! Lämna gärna en liten hälsning om ni tittar förbi 😉

Posted by Picasa
En reaktion på ”Trevlig helg!

  1. Känner mig träffad… ;-P Så härligt det låter att läsa en massa böcker!! Jag är en riktig periodare och nu var det länge sen jag tog mig tid att läsa. Hoppas att ron infinner sig till sommaren, det brukar den!
    Hoppas ni får en trevlig premiärtur med båten! Själv ska jag jobba i helgen, men jag är ledig imorgon så jag får ”fira” då!! Ha det gott, kram Sara

Kommentera

