Gott Nytt 2007

Hemma igen på Hönö efter julfirande i sköna Östegyllen och nyårsfirande i Sälen!

Vi har haft en underbar ledighet med släkt och vänner. Vi firade julafton med ”storfamiljen”, (dvs tjejerna var med) tillsammans med moster, mormor och morfar, gammelmorfar och min moster och morbror i Vikingstad. Dagen bjöd på julmat, Kalle Anka, Tomte och givetvis en del julklappar! Axel var inte alls rädd för tomten utan ville gärna hjälpa honom att dela ut julklapparna 😉 Lite ställd blev han nog dock för det enda han kunde svara var ”Jag vet” – på allt… Det var nog första gången som han riktigt förstod var tomten och julafton innebär (för ett bran menar jag då… inte den stora innebörden med julen…). Bästa julklapparna var nog Skopis, Stor Bärgare (från filmen ”Bilar”) och figurerna från lilla Röda traktorn!

Även jag fick julklappar! Jag har visst tjatat hål i huvudet på Mats om ”min” nya kamera för det var vad som låg i mitt paket! En Nikon D80 med objektiv och extern blixt! Jippi!! Så nu fotas det ännu mera! (Är dock fortfarande inte riktigt överens med blogger när det gäller mina bilder… Misstänker att det är tjall på min uppkoppling, men jag hoppas att vi snart kommer ha bredband och nätverk som vanligt igen… ) Och jag läser numera kameramanual som kvällslektyr!

Vi hade en underbart trevlig och lugn julafton! Trveligt att träffa alla släktingar och skönt att det inte var så upphaussat och stressigt! Vi hann till och med med att spela årets familjespel (jag köper alltid ett familjespel till familjen i julklapp – jag älskar att spela spel!). Årets spel var Bernini Mystery! Ett lyckat köp! Lätt att lära men kräver lite tanke för att klara. Rekommenderas!

På juldagen firade vi jul med Rebecka och familj och sen bar det av till Vikbolandet där det firades jul med Mats släktingar. Även där blev det trevligt sällskap, god mat och lite annandagsrea med tjejerna! Vet inte när jag var inne och shoppade utan barn senast… Guud så underbart 😉 (får man säga så…?) Det var så skönt att bara få tänka på sig själv ett tag! Lite shoppat blev det förstås – om än inte på rea…

På onsdagen styrde vi kosan hemåt igen, lämnade av tjejerna i Linköping på stationen, fikade i Vikingstad och hämtade upp julklapparna som lämnats kvar där (Axel trodde nog att de skulle vara där för han reagerade inte ens när vi sa att de skulle vara där – däremot blev han överlycklig när vi hämtad dem.

Här hemma var det bara att tvätta och packa om! På fredagen bar det av upp till Sälen. Vi hade hyrt en stuga utanför Tandådalen tillsammans med Mats kusiner. Det var mycket trevligt! Vi åkte skidor både i Sälen och i Trysil – och tro det eller ej, men det fanns faktiskt en del snö. Fast det var inte många pister öppna. Axel provade på skidor för första gången och det gick faktiskt bra, men roligast var nog liften 😉 Han var helt såld på snön! Förra året tyckte han nog mest att snö var bökigt att gå i och inte tyckte han om pulka heller men i år kastade han snöboll och åkte pulka som bara den!

Nyårsafton bjöd på underbar middag! Förrätt – pilgrimsmusslor med blomålspuré, toast med Jämtlandskantareller, Varmrätt – kalkon med mandelpotatis och sås, efterrätt – ingefärspäron med chokladsås och blåbärskompott. Smaskens! Arvid gick och lade sig vid sju som vanligt, men Axel höll nästan in till tolvslaget (han sov ett par timmar på eftermiddagen, så han var laddad) Vi provskjöt några rakteter tidigt på kvällen så Axel skulle få se några, men det tyckte han inte om.

I onsdags bar det så hem igen! Skönt att komma hem igen och få pusta ut några dagar innan allt återgår till det normla igen. De sista dagarna har vi mest städat, tvättat och rensat och pysslat! Igår var vi nere i källaren och slängde huuur mycket skräp som helst. Gamla saker som man sparat på i evigheter som man inte ens vet om att man har… Vi har ju liiite mindre ytor här än i Mjölby så viss rensning är nödvändig… Jag har nog alltid haft svårt att slänga gamla saker – har nog varit rädd att såra nån om man slänger den där presenten som man fick för tjugo år sen eller haft svårt för att slänga gamla saker från skolan -”kan vara bra att ha om man behöver kolla upp det någon gång” Det är ju bara att den där ”Någon gång” kommer ju aldrig och skulle det vara så så är nog mina anteckningar från juristutbildningen -94 inte så up to date… och så finns det ju internet 😉 Naja det var riktigt befriande att bli av med en massa skräp! Måste nog hejda mig liite bara, annars är det lätt att det stryker med för mycket.

Oj det blev vistt en lång uppsats detta – måste bara berätte lite om Arvid ckså…
Han växer och frodas. Är en matglad skit som sin bror. Är inte still en sekund! Han kryper ju sen ett tag tillbaka och ställer sig mot saker. Sen nyåret ställer han sig upp utan att hålla i något! Han går även runt saker, så nu väntar vi bara på att han börjar gå… (även om jag tycker att han nog borde vänta med det ett tag…) Under jul och nyår har han fått två nya tänder i överkäken och en tredje är på g – så snart har han sex tänder. Han har även börjat snacka lite – titta, tack tack och ajaj är det ord man kan urskilja. Jag tyckte att han sa mamma idag, men Mats hävdar att han inte hört nåt 😉 Får fortsätta öva på det nu i veckan när Mats jobbar!.

Nä nu är det dags för sängen! Och kameramanualen… Ska på första mötet med Hönöfotoklubb i morgon så då gäller det väl att vara påläst ;-)!

Kram och sov gott!

Kommentera

